side area
side area
Talviaika ja lapsen rytmin myöhäistäminen - Unijuna
918
post-template-default,single,single-post,postid-918,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 
Unikoulu, lapsi herää aikaisin

Talviaika ja lapsen rytmin myöhäistäminen

Talviaika alkaa (ainakin vielä tänä vuonna) su 28.10.2018 ja silloin kelloja siirretään tunti taaksepäin. Eli kello seitsemän kesäajassa heräävä jälkikasvu herääkin sunnuntaina kello kuusi…

Valitettavasti lapsiperheille talviaikaan siirtymä on kellojen siirroista tavallisesti hankalampi.

Tässä vinkkejä, miten rytmiä voi kääntää ilman isoa yliväsymystä ja siitä mahdollisesti seuraavia huonontuneita unia.

Perustyyli päivärytmin myöhäistykseen on se, että koko päivän rytmiä ruokailuineen ja unineen siirretään pikkuhiljaa myöhäisemmäksi. Usein on toimivaa myöhäistää rytmiä noin 15 minuuttia parin päivän välein, mutta joillekin sopii reippaampikin tahti.

Jos lapsesi herää valmiiksi jo turhan aikaisin, on usein parempi varata siirtymään reilusti aikaa kuin yrittää tehdä sitä liian nopeasti. Muuten vaarana on se, että illalla mennään myöhemmin nukkumaan, mutta aamulla herätään edelleen yhtä aikaisin ja kertyy univelkaa, mikä vain huonontaa tilannetta.

Jos lapsesi on siirtymävaiheessa esimerkiksi kolmista päiväunista kaksiin päiväuniin tai kaksista päiväunista yksiin uniin tai jos siirtymä on tapahtunut hiljattain, kannattaa pitää yllä useamman päiväunin rytmiä. Näin päivässä on useampi uni, joita voi hivuttaa myöhäisemmäksi ilman, että lapsi tulee yliväsyneeksi. Eli nyt on ihan ok nukkua myös myöhäisiä päiväunia.

Joskus hurjan aikaisiin herätyksiin toimii aamun ”tehotorkku”, jos ensimmäiset tai ainoat päiväunet alkaisivat muutoin liian aikaisin.
Tällöin esimerkiksi viiden aikaan herännyt lapsi laitetaan vain 10-15 minuutin pituisille miniunille noin klo 7-8 ja sitten varsinaisille päiväunille normaalin rytmin mukaan tai hieman myöhemmin. Näin koko päivän rytmi ei keikahda liian aikaiseksi, mutta vältetään väkisin hereillä pitäminen aamupäivällä. Lisää vinkkejä liian aikaisiin aamuihin löytyy täältä.

Jos taas lapsesi on iltavirkku (suurin osa lapsista on aamuvirkkuja), voi kellojen kääntö olla hyvä tilaisuus saada rytmiä toimivammaksi, jolloin rytmiä ei kannata edes yrittää myöhäistää, vaan pitää talvella yllä tuntia aiempaa päivärytmiä.

 

>>JOS LAPSESI NUKKUU HUONOSTI, TUTUSTU UNIJUNAN PALVELUIHIN JA ONNISTU UNIKOULUSSA -VERKKOVALMENNUKSEEN. <<

 

Liisa Niskakangas
liisa.niskakangas@unijuna.fi