side area
side area
Kesäaika 2017 – näin siirrät vauvan ja pienen lapsen rytmiä - Unijuna
787
post-template-default,single,single-post,postid-787,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 
Kesäaikaan siirtyminen

Kesäaika 2017 – näin siirrät vauvan ja pienen lapsen rytmiä

Kesäaikaan siirtyminen voi olla helpotus tai kauhistus riippuen lapsen nykyisestä rytmistä. Kesäaika alkaa taas su 26.3. ja silloin kelloja siirretään eteenpäin. Lue tästä, millainen lähestymistapa on teille paras.

Lapsi herää liian aikaisin

Jos lapsi herää talviajassa liian aikaisin, on kesäaika yleensä helpottaa tilannetta. Eli jos nyt lapsi heräilee viiden aikaan, niin kesäajassa se tarkoittaa kello kuutta.

Toiset lapset ovat luontaisesti aamuvirkkuja ja aikainen rytmi toimii heillä parhaiten. Tällöin kesäaika on yleensä parempi rytmi näille lapsille. Jos lapsi on aamuvirkku, on tärkeää pitää huolta siitä, että hän menee illalla tarpeeksi aikaisin nukkumaan. Näin yöuni ei jää jatkuvasti liian lyhyeksi, vaan hän saa riittävästi unta ja herää aamulla virkeänä. Jos lapsi herää selvästi väsyneenä liian aikaisin, on nyt hyvä aika koittaa laittaa häntä illalla esimerkiksi 30-60 minuuttia aikaisemmin nukkumaan. Vauvojen ja pienten lasten yöunen pituutta on yleensä helpompi lisätä illasta kuin aamusta. Ja nukkumaanmenoajan myöhäistäminen voi aiheuttaa liian aikaisia aamuja.

Tällaisen lapsen kanssa voi jo kesäajan lähestyessä alkaa laittamaan häntä unisuusmerkkien mukaan päiväunille ja illalla nukkumaan ilman, että tarvitsisi pelätä, että koko rytmi aikaistuu. Parhaassa tapauksessa lapsen kokonaisunimäärä lisääntyy, koska hän pääsee ajoissa nukkumaan ja yliväsymys ei huononna unia.

Lapsi on aamu-uninen

Jos lapsen sisäinen kello pyrkii jätättämään ja uni maistuisi aamulla pitkään, kannattaa kesäaikaan siirtymiseen varata aikaa. Erityisesti jos lapsi on päivähoidossa ja maanantaina pitää olla ajoissa liikkeellä. Jos rytmiä joutuu siirtämään yhtäkkisesti, on vaarana, että lapsi on kovin väsynyt ensimmäiset päivät (ja se ei ole yleensä kenellekään mukavaa).

Aamu-unista lasta kannattaa herätellä aamuisin säännölliseen aikaan ja pikkuhiljaa aikaisemmin ja aikaisemmin. Ole erityisen tarkkana, että päiväunille meno ei veny ja pidä huolta myös siitä, että iltatoimet aloitetaan hyvissä ajoin. Ilta saattaa usein olla touhua täynnä koko perheellä ja iltapalan aloitus saattaa huomaamatta aina venähtää. Kannattaa laittaa vaikka hälytys puhelimeen, jotta muistaa aloittaa iltapalan tekemisen ajoissa ja iltatoimiin päästään hyvissä ajoin.

Rytmin siirtäminen

Kun rytmiä siirretään eteenpäin, kannattaa aamulla varmistaa kirkkaan luonnon valon saanti. Eli verhot auki ja mahdollisuuksien mukaan ulkoilua aamupäivällä (myös ilman vaunuverhoa).

Jos lapsi on kotihoidossa voi rytmin siirtämisen tehdä omaan tahtiin tai jopa elää kesäajan mukaisesti tuntia myöhäisemmässä rytmissä.

Jos päivähoidon aikataulut määrittävät arkea, on rytmin siirto usein helpompi tehdä rauhallisesti kuin kertarysäyksellä. Tällöin heräämisaikoja, päiväunia, nukkumaanmenoa ja ruokailuja siirretään esimerkiksi 15 minuuttia kerrallaan aikaisemmaksi yhden tai kahden päivän välein. Jos rytmiä aletaan etukäteen aikaistamaan esimerkiksi keskiviikkona tai torstaina, ollaan maanantaina jo ainakin suurin piirtein aikataulussa.

 

 

Liisa Niskakangas
liisa.niskakangas@unijuna.fi