side area
side area
Lapsen kanssa matkustaminen
324
post-template-default,single,single-post,postid-324,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.4,vc_responsive
 

Lapsi lomailee: univinkkejä reissuun ja aikaeron selättämiseksi

Viettipä perheesi lomaa mökillä tai ulkomaanmatkalla, voi uusi nukkumapaikka ja mahdollisesti erilaiset nukkumajärjestelyt sekoittaa lasten unia hetkeksi.

Pakkaus

Varmistat unien sujumisen matkalla tai mökillä, kun pakkaat tutut unitavarat mukaan. Unilelu, mahdollinen unipussi ja tuttu iltasatukirja lähtevät tietysti mukaan. Lisäksi usein matkaan kannattaa napata sängystä vähän käytetty lakana, joka tuoksuu tutulta ja turvalliselta sekä kenties oma tyyny, jos sellainen on käytössä.

Jos perheesi reissaa paljon, voi matkasänky olla hyvä investointi, jos lapsi nukkuu kotona omassa sängyssään. Valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota sängyn pituuteen ja siihen, kuinka pieneen tilaan sängyn saa pakattua. Joihinkin matkasänkyihin on mahdollista ostaa normaalia patjaa muistuttava patja, jolloin nukkuminen on mukavampaa. Omien lisäpehmusteiden laitossa pitää olla varovainen erityisesti pienemmän vauvan kanssa, ettei niistä muodostu turvallisuusriskiä.

Jos lapsesi nukkuu paremmin pimeässä etkä tiedä onko lomapaikassa pimennysverhoja, voit pakata mukaan mustia jätesäkkejä ja teippiä. Niiden avulla voit tehdä tarvittaessa tee se itse –pimennysverhot. Tumma lakana voi toimia myös. Nykyään on myös saatavilla pop up matkapimennysverhoja, jotka voi kiinnittää imukupilla ikkunaan.

Jos on tiedossa tai epäilet, että hotellihuoneeseen kantautuu häiritseviä ääniä, voi olla järkevää ladata älypuhelimeen jo kotona valmiiksi white noise –sovellus, jota voi tarvittaessa käyttää peittämään muita ääniä.

Ensimmäinen ilta

Kun saapuu lomapaikkaan tai vaikka mökille tai mummolaan pitkästä aikaa, kannattaa tutustuttaa lapsi etukäteen matkasänkyyn / uuteen nukkumapaikkaan ja kertoa, että hän tulee nukkumaan siellä. Näin lapsi ei joudu ihan vieraaseen paikkaan nukkumaan. Pieni leikkihetki yhdessä vanhemman kanssa sängyssä tai ainakin sen vierellä usein riittää.

Iltarutiinit kannattaa tehdä ensimmäisenä iltana vähän tavallista rauhallisemmin, mutta kuitenkin mahdollisimman samaan tapaan kuin kotona.

Jos lapsi nukahtaa kotona itsenäisesti, kannattaa samaa tapaa jatkaa myös matkalla. Panosta siis iltanukahtamiseen, koska se on ensiarvoisen tärkeää yön sujuvuuden kannalta.

Voi olla, että uudessa paikassa joudut jäämään sängyn viereen tai samaan huoneeseen, mutta kannattaa varoa, ettei lapsi nukahda silittelyyn. Muina iltoina voi mennä kauemmaksi tai poistua, niin että nukahtamistapa on mahdollisimman saman tyylinen, kuin mitä teillä on kotona.

Jos lapsi nukutetaan vanhempien avustamana kotona, niin silloin samaa käytäntöä jatketaan myös matkalla.

Yöllä saattaa joutua rauhoittelemaan tavallista enemmän erityisesti ensimmäisenä yönä. Jos lapsi nukkuu kotona pääsääntöisesti omassa sängyssä läpi yön, niin pitäisi pyrkiä siihen, että lapsi nukahtaa omaan sänkyynsä. Tarvittaessa voi vaikka silitellä uneen ja vähentää kosketusta vähitellen seuraavina öinä, jos lapsi vielä herää.

Kotiin paluu

Vaikka kuinka suunnittelisi ja pyrkisi pitämään opitut unitavat yllä, niin joskus tulee lipsahduksia. Kotiin palattaessa olisi hyvä päästä mahdollisimman pian takaisin normaaliin käytäntöön. Jos lapsi on nukkunut matkalla vanhempien vieressä, mutta kotona nukkuu normaalisti omassa sängyssä tai jos matkalla on otettu poikkeuksellisesti yösyötöt takaisin käyttöön, on edessä todennäköisesti pikauusinta unikoulusta. Yleensä on helpointa palata vanhaan käytäntöön mahdollisimman pian kotiin paluun jälkeen.

 

AIKAERO

Perussääntö aikaeron selättämiseen on se, että ruokailuja ja uniaikoja siirrettään mahdollisimman pian vastaamaan paikallista aikaa. Jos aikaeroa on paljon, on siirtymä kertaheitolla uuteen aikaan kuitenkin usein epärealistinen sekä lapsille että aikuisille.

Jos kyseessä on lyhyt matka, niin aikaerosiirtymää ei välttämättä ole järkevää tehdä ollenkaan. Viikonkin reissulla voi olla helpompaa elää tavallista aikaisempaa tai myöhäisempää rytmiä sen mukaan, matkustaako länteen vai itään. Tyypillisesti rytmi kääntyy noin tunnin vuorokaudessa. Koska lomalla ei ole kivaa olla väsyneenä, on joskus rauhallisempi siirtymä parempi.

Siirtymä länteen

Tavallista myöhäisemmät päiväunet tai ylimääräiset päiväunet myöhäisiltapäivästä auttavat lasta usein jaksamaan paremmin paikalliseen iltaan saakka. On myös hyvä ulkoilla illalla, jotta luonnon valo auttaisi siirtämään kehon kelloa uuteen aikaan. Aamulla herätys tulee luultavasti liian aikaisin aluksi. Jos nukahtaminen ei enää onnistu, on kuitenkin hyvä yrittää pitkittää aamupalan syömistä ja jos mahdollista, välttää kirkkaita valoja.

Siirtymä itään

Itään päin matkustettaessa pitää olla realisti sen suhteen, ettei oleta lapsen olevan valmis nukkumaan liian aikaisin illalla. Muuten on vaarana, että hän ottaa vain myöhäiset päiväunet ja herää pian pirteänä ja varsinainen yönukahtaminen siirtyy entistä myöhäisemmäksi. Aamulla on hyvä pyrkiä heräämään vähitellen aikaisemmin ja olla aamulla paljon ulkona, jotta luonnonvalo auttaisi tahdistamaan kehon kelloa.

 

Liisa Niskakangas
liisa.niskakangas@unijuna.fi