side area
side area
Selviä kunnialla kesäaikaan siirtymisestä - Unijuna
239
post-template-default,single,single-post,postid-239,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive
 

Selviä kunnialla kesäaikaan siirtymisestä

Kesäaika alkaa taas ensi sunnuntaina 29.3.2015. Kesäaikaan siirtymistä voi lähestyä kahdella tavalla riippuen lapsesi tämän hetkisestä rytmistä ja siitä, pitääkö aamulla olla tiettyyn aikaan jossain.

Jos lapsesi on vielä kotihoidossa ja hänen rytminsä on nyt mielestäsi turhan aikainen tai tykkäät kesäiltoina tehdä paljon, voit halutessasi pitää rytmin faktisesti samana ja siirtää vain kellonaikoja. Eli jos lauantaina mennään nukkumaan talviajan mukaan klo 19.30, niin sunnuntaina 29.3. mennäänkin kesäajan mukaan klo 20.30. Pidä huoli siitä, että lapsi nukkuu silti tarpeeksi pitkän yöunen. Vinkkejä liian aikaisiin aamuihin voit lukea täältä. Voit myös siirtää päivärytmiä vain puoli tuntia aikaisemmaksi, jolloin vanhemmat saavat enemmän omaa aikaa iltaisin ja pääsevät silti ajoissa nukkumaan.

Jos lapsesi on hoidossa ja vanhemman on oltava töissä tiettyyn aikaan, on usein pakko siirtää rytmiä vastaamaan kesäaikaa. Voi myös olla, että haluat pysyä samoissa kellonajoissa harrastuksista tms. johtuen.
Toimi näin: ryhdy herättämään lastasi 15 min tavallista aikaisemmin torstaina, puoli tuntia perjantaina, 45 minuuttia lauantaina ja kun sunnuntainakin 29.3. herätään vielä 15 min aikaisemmin, herääminen onkin sitten jo oikeaan kellonaikaan kesäajassa. Muista siirtää samalla myös ruokailuja, päiväunia ja illan nukkumaanmenoa aikaisemmaksi.

Voit toki siirtää aikataulua kerralla tunnin, mutta jos joudut nykyiselläänkin herättämään lapsesi aamuisin, suosittelen vähittäistä siirtymää väsykiukuttelun minimoimiseksi.

Lisävinkkejä kesäaikaan siirtymisessä
– pidä huoli, että lapsi saa paljon luonnon valoa aamulla
– aloitat iltarutiinit ajoissa, vaikka ne kestäisivät hieman tavallista pidempään
– lapsi ei katso telkkaria tai muita ruutuja noin kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa
– hanki tarvittaessa pimennysverhot, jotta aikaisin nouseva aurinko ei herättäisi liian aikaisin.
– Muista mennä myös itse tarpeeksi ajoissa nukkumaan jo pari päivää aikaisemmin, sillä kesäaikaan siirtyminen vaikuttaa usein negatiivisesti aikuisiin aiheuttaen väsymystä.

Yleensä pienet lapset tarvitsevat rytmimuutoksiin enemmän aikaa kuin isot. Mutta myös iso lapsi saattaa tarvita rauhallisen siirtymän, jos hän on yleisesti tarkka rytmistä tai on jo ehkä valmiiksi yliväsynyt.

Liisa Niskakangas
liisa.niskakangas@unijuna.fi