side area
side area
Nuku nyt vielä! Vinkkejä liian aikaisiin aamuherätyksiin - Unijuna
162
post-template-default,single,single-post,postid-162,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 

Nuku nyt vielä! Vinkkejä liian aikaisiin aamuherätyksiin

Lapsilla on usein luonnostaan aikainen rytmi. Herääminen ennen kuutta on kuitenkin liian aikaisin.

Tällöin kannattaa ensin selvittää, etteivät nämä ole syynä:

– Huone tulee aamulla liian valoisaksi. Vaikka talvella aurinko ei herätä liian aikaisin, myös kirkkaat katuvalot voivat häiritä unta aamuyöllä. Joskus pienikin valonsäden voi herättää, joten kunnolliset pimennysverhot ovat hyvä investointi. (Jos et ole varma, onko valo syynä heräämiseen, voit tehdä testin jätesäkeillä. Teippaa mustilla jätesäkeillä ikkuna pimeäksi ja katsoa paraneeko tilanne parin päivän sisällä.)

– Jostain kuuluu kovaa ääntä. Kolisteleeko lehdenjakaja rapussa viideltä tai haukkuuko naapurin koira? Joskus myös aikaisin työhön lähtevän vanhemman aamutoimet voivat herättää herkän pikkunukkujan. Jos äänilähdettä ei saa eliminoitua, kannattaa koittaa valkoista kohinaa, joka peittää ympäristön ääniä.
Tähän tarkoitukseen löytyy appeja älypuhelimiin ja tabletteihin (kokeile esim. Relax M tai White Noise Ambience), voit etsiä Youtubesta 12 tunnin white noise videon tai voit kääntää vanhan radion pois taajuuksilta ja heittää kankaan päälle, jotta saat mukavan matalan hurinan aikaiseksi.

Jos ulkopuoliset tekijät eivät ole syynä liian aikaiseen heräämiseen, on syynä mahdollisesti joku seuraavista neljästä tai niiden yhdistelmä:

– Lapsi menee liian myöhään nukkumaan. Kuulostaa epäloogiselta, mutta jos luonnollinen nukahtamisikkuna menee ohi, lapsi menee ylivirittyneeseen tilaan, joka voi aiheuttaa heräilyjä yöllä ja liian aikaisin aamulla.

– Lapsi on valmiiksi unessa tai liian raukea mennessään sänkyyn. Jos lapsi ei aidosti nukahda itse illalla, ei hän osaa sitä myöskään aamuyöllä, joka on vaikein hetki nukahtaa uudestaan. Ideaali on, että lapsi menee raukeana, mutta hereillä sänkyyn, ja hänellä kestää noin 15 min nukahtaa.

– Lapsi on nukkunut liian vähän päiväunilla. Tämäkin voi kuulostaa epäloogiselta, mutta uni luo unta. Jos lapsi nukkuu liian vähän päivällä, hän on yliväsynyt illalla ja kortisoli-stressihormoni aiheuttaa liian aikaista aamuheräämistä, vaikka lapsi on yhä väsynyt.

Päiväunilta heräämisen ja iltanukahtamisen välillä on liian pitkä aika. Perusteena on jälleen se, että yliväsymys aiheuttaa liian aikaista heräämistä ja huonontaa muutenkin unta.

Aikaiseen aamuheräämiseen auttaa myöhäisempi nukkumaanmenoaika vain, jos lapsi nukkuu yöllä 11-12 tuntia ja sitten herää pirteänä ja tyytyväisenä ja jaksaa hyvin päiväunille saakka. Eli jos lapsi menee klo 18 nukkumaan, niin silloin klo 05 on täysin luonnollinen aika herätä.

Aikaista aamuheräämistä hoidetaan korjaamalla mahdolliset edellä olevat syyt. Lisäksi on tärkeää, ettei liian aikaista aamuheräämistä “palkita”. Eli ylös aikaisintaa klo 6 ja pieni väli ennen kuin saa rintaa, pulloa tai pääsee vanhempien sänkyyn köllimään tai saa katsoa tv:tä.

Jos aikainen herääminen on jatkunut pitkään, kestää usein jonkin aikaa ennen kuin tilanne korjaantuu, mutta kärsivällisyys palkitaan.

Liisa Niskakangas
liisa.niskakangas@unijuna.fi